Examene, examene, examene…..
Articol de sezon, nu?
În plină desfășurare a examenelor de bacalaureat, repartiției computerizate pentru clasa a VIII-a, sesiune, examene de licență sau, de ce nu examene de grad ( în cazul meu) sau chiar la școala de șoferi, acest cuvânt însumează emoție, teamă, trudă, bucurie și multă oboseală.
Consider că un examen ar trebui să te aprecieze în mod obiectiv, nota pe care o obții să oglindească gradul de pregătire, valoarea ta academică la acel punct. Astfel, ar avea și rol de autoevaluare. Această aprecierea ar trebui să fie relevantă și prin raportare la ceilalți care au trecut prin același examen ca și tine. Ar trebui … Aceste lucruri sunt posibile într-o societate idilică unde regulile se aplică în mod egal tuturor. Nu mai departe de Evaluarea Națională, susținută de absolvenții clasei a VIII-a, notarea este de-a dreptul irelevantă. Nu pun în discuție aici dificultatea subiectelor ( deși ar fi interesant) ci modalitatea lor de rezolvare. Nu este corect, într-un sistem în care repartizarea la învățământul liceal se face computerizat (obiectiv, adică) în funcție de medii, notele să nu se ia pe merit. Dacă în unele școli, cele care se respectă, examenul se desfășoară în condițiile reglementate de metodologie ( fără ca elevii să fie ajutați sau să poată comunica între ei), în altele, se permite schimbul de ciorne, indicații din partea profesorilor, sau, chiar dictarea integrală a rezolvării subiectelor. Și apoi, urmează notarea. Te și miri, de unde adunate au ieșit atâtea puncte, în cazul lucrărilor menționate mai la final. Elevul care-a învățat?! Sau care-a scris lucrarea într-un context regulamentar?! Primește o notă pe merit. Mare sau mică, o notă cinstită, oricum, spre diferență de ale acelora pe care notele pe nedrept obținute, îi poziționează mai sus în clasamente, în șansele de a ajunge la un liceu bun.
Și ce folos apoi, că la bac, au fost unii și alții eliminați ?! Sau că în sesiune scrii un eseu pe care nu se obosește nimeni a-l citi, primind aceiași notă cu cei care au practicat metoda copy-paste de pe Internet ?!
Examenele ajung să spună mai multe despre tine ca individ, într-un sistem incorect ca al nostru, decât despre valoarea ta academică.. La o adică, voi continua să-mi scriu eu eseurile, deși e posibil să nu fie citite, voi explica elevilor mei, clar și concis noțiunile, îi voi învăța să gândească, deși în altă parte se va copia/dicta rezolvarea, mă voi pregăti serios pentru grad, deși … Și asta pentru că, orice examen pe care-l dau, e un examen la care sunt tot eu. Și caracterul e cel mai important. Pentru acest gen de carențe ( cele de caracter) nu mai avem pe cine da vina. Pentru note, … lista e lungă!
Baftă la examene!
mulțumesc!
Hehe! Cu plăcere, dear! 😉
bine că nu ai menționat nume,școli…consecința era: Adio, participări la evaluări!…(desi, poate e mai bine așa decât să cunoști prea multe din culise și să/ți faci sânge rău…)
Da, la ce ar fi ajutat, să fi intrat în detalii?! La Evaluare Națională mi-au spus colegele că într-un an au făcut și memoriu scris împotriva fenomenului dictării și … tot nu s-a schimbat nimic. Am rămas la generalități pentru că din ele măcar pot extrage un lucru pozitiv raportat la mine însămi, deși am mai auzit și ei că unii și alții care-au spus prea multe sau fost prea corecți, au fost puși de-o parte. Asta e….